Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

Eller ring oss på 4000 33 55

Bør bedriften din ha en blogg?

Du har kanskje vært på tanken om å skaffe en blogg til bedriften din tidligere? Det finnes mange grunner til at bedriften din bør ha en blogg, men det finnes også et par ting man skal være obs på før man eventuelt går i gang. 

En blogg produserer innhold, og innhold kan gi økt synlighet

En av de store grunnene til at bedriften din bør ha en blogg er synlighet. Da snakker vi ikke bare om at du bare kan produsere innhold som du kan poste i sosiale medier som Facebook og LinkedIn for å bli synlig – men også i søkemotorene. For hver bloggpost du skriver, utvides nettsiden din med en underside. Har du relevant innhold for dine brukere, kan man dukke opp i søkemotorene med dette. Det med å markedsføre seg med innhold, og få treff på dette har vi skrevet litt om tidligere, og kan være nyttig å vite litt om før man går i gang.

Vis din kompetanse, og hjelp dine lesere

En blogg gir bedriften mulighet til å vise til kompetanse man har, og hvilke løsninger og produkter dere tilbyr. Det å vise til tidligere løsninger man har jobbet med, ta opp spørsmål som brukerne dine ofte har er med på å bygge tillit hos eksisterende, og nye kunder. Husk at bloggen er for leserne deres, og ikke nødvendigvis for dere selv. Dersom man fokuserer på sistnevnte kan fort bloggen bli mer som en nyhetskanal og «se på oss» - fremfor givende innhold for brukerne. Noen er kanskje interessert i å lese om dere, og litt er helt fint, men finn en balansegang, slik at det faktisk er en nytteverdi for brukerne.

blogging din bedrift

Ikke la bloggen dø 

Det er ingenting som er tristere enn en flott nettside med en blogg, men ingen bloggposter er nyere enn 6 måneder. Det å holde bloggen oppdatert er en kunst i seg selv, og ikke bare-bare. Det krever at man setter av tid og ressurser til å kartlegge hvem dere ønsker å nå ut til (persona), og deretter produsere innhold tilpasset disse. Mange kimser litt av dette, og tenker at det ikke er «allverdens» å skulle skrive blogginnlegg la oss si en gang i uken. Men når man først setter i gang ser man gjerne at det er mer tidkrevende enn man først tenkte. 

Før man bestemmer seg for hvorvidt man skal ha en blogg på nettsiden sin kan man stille seg et par spørsmål:

  • Hvorfor skal vi ha blogg? Er det en hensikt, gir det våre brukere noe ekstra eller er det fordi vi ønsker det?
  • Har vi ressurser til å oppdatere bloggen med jevne mellomrom?
  • Hvor ofte planlegger vi å poste blogginnlegg?
  • Hvordan skal vi skape trafikk til bloggen?
  • Har vi behov for en blogg, eller vil Facebook og Linkedin være nok for vår bedrift?
  • Hva skal vi blogge om?

Del, lik og markedsfør bloggen

Som vi nevnte innledningsvis er det å ha en blogg en fordel for synligheten for nettsiden din. Jo mer innhold og innlegg som blir delt og referert, jo større autoritet får man hos søkemotorer som Google. Men, det krever at man legger ned tid til å markedsføre innleggene og bloggen. Med mindre dere har et mangfold av brukere som bare sitter og venter på at dere skal publisere nye innlegg, og deretter dele dem, må det markedsføres. 

Markedsføring av en blogg kan gjøres på mange måter; det å dele på Facebook og Linkedin når ut til en del - og kan være en fin start. 

Det trenger ikke være så skummelt å ha en blogg

Avslutningsvis; det er ikke nødvendigvis så skummelt å lage en blogg til bedriften din. Men det krever litt tid. Har dere sett over punktene ovenfor, og litt usikre er dere velkomne til å kontakte oss for en uforpliktende prat - for å kartlegge behovet.

Kontakt oss

Storhamargata 44
2317 Hamar

4000 33 55

post@innit.no

Innit ASOrg.nr: 983 398 308 MVA

Navnet ditt

E-posten din

Telefonnummeret ditt

Din beskjed