Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

Eller ring oss på 4000 33 55

Content Marketing - Hva er det, og hvorfor er det viktig?

Hva er egentlig «content marketing», eller innholdsmarkedsføring, på godt norsk – og hvorfor er det viktigere enn noen gang?

Reklame møter man på over alt, enten det er på radio, via e-post, mens man surfer på nett, på sosiale medier osv. Du har kanskje selv opplevd at du har tittet på noe på en nettside, og i etterkant dukker dette opp som reklame «hvor enn» man går på nettet?  

Selv har jeg "neitakk til reklame"-klistermerke på postkassen, så de fleste av mine reklame-inntrykk kommer fra nett eller radio. Men selv om jeg mottar reklame på et knalltilbud på e-posten min, så liker jeg å gjøre litt research på produktet før jeg kjøper. Jeg vil lese om erfaringer, jeg vil se sammenligninger og jeg lurer på hvor jeg får produktet rimeligst. Dersom jeg finner produktbeskrivelser, sammenligninger eller erfariger et sted jeg har eller får tillit til utfører jeg sannsynligvis kjøpet der. Og jeg er ikke alene om denne typen oppførsel, opp mot 93 % av alle forbrukere gjør nettopp søk i forkant av et kjøp (GroupM, via Vertical Measures). 

Det er her Content Marketing kommer inn. I korte trekk er det kunsten å kunne tilby relevant og interessant innhold til dine kunder og potensielle kunder, uten å selge eller forstyrre dem. I stede for å reklamere for produkter og tjenester, kan man gi kundene informasjon som gjør dem tryggere og sikrere før de kjøper. Innholdet bør fokusere på kunden og deres behov og interesser, og dét på en måte som styrker merkevaren din – men uten at det er åpenlyst salgsfremmende. Filosofien er at hvis man leverer konsekvent verdifull informasjon, og gir svarene på det de søker, vil kunden tilslutt belønne deg med sin lojalitet.  

 

Content marketing gjør at du får flere kunder uten å betale for det, og det gjør at kundene liker deg bedre - Nina Furu 

 

Det å drive med Content Marketing er dog ikke et lite prosjekt som ferdigstilles. Det er et «evigvarende» prosjekt som ikke nødvendigvis gir avkastning i løpet av en månedstid, slik man gjerne skulle ønske. Men, har man en plan, vil den langsiktige effekten kunne være enorm. Det er anbefalt at man har en «content marketing strategy», altså en plan for hvilke tiltak man skal gjøre, og når det skal skje. For vår del vil en slik strategi blant annet handle om å prøve å ha de 90 neste dagene delvis skissert opp, slik at vi vet hvilke publiseringer og hva vi ønsker å fremme planlagt. Innad i denne strategien vil vi i tillegg til å planlegge hva vi skal publisere og hvilke tiltak vi skal gjøre, også jobbe med en kontinuerlig kartlegging av hva våre kunder og potensielle kunder søker etter, hva leter de etter. På den måten kan vi bygge ut våre kunnskapsbaser og produsere innhold som er av relevanse.  

Kort oppsummert så handler altså content marketing om å tilby den informasjonen som eksisterende og potensielle kunder søker etter, uten at det er en direkte annonsering. Ved å fokusere på de faktiske behovene som finnes, og gi svar på de spørsmålene som er, skaper man en trygghet man i lengden får igjen for.

Kontakt oss

Storhamargata 44
2317 Hamar

4000 33 55

post@innit.no

Innit ASOrg.nr: 983 398 308 MVA

Navnet ditt

E-posten din

Telefonnummeret ditt

Din beskjed

Her finner du oss

Innit har sitt hovedkontor på hamar, samt avdelingskontor på Lillehammer og i Vestfold

Hamar
Storhamargata 44
2317 Hamar

Lillehammer
Jernbanegata 13
2609 Lillehammer

Vestfold
Østre Kullerød 5
3241 Sandefjord