Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

Eller ring oss på 4000 33 55

Hvilke sosiale medier skal du velge for din bedrift?

Hvilke kanaler skal man som bedrift velge for å nå ut til sine brukere, og potensielle kunder? Det finnes i dag en god del forskjellige sosiale medier, noe som kan gjøre det vanskelig å vite hvilke nettopp dere skal velge å satse på som bedrift. Skal man gå for alle, hvilke er hensiktsmessig å gå for, og hvilke kan man styre unna? 

I denne oversikten ser vi på de største i Norge, og hvordan man kan benytte de forskjellig for å nå ut til den ønskede målgruppen.

De fem største sosiale mediene i Norge 

Norge er et ganske aktivt land på sosiale medier, og de fire største kanalene er: 

  1. Facebook (3 443 000 brukere) 

  2. Snapchat (2 305 000 brukere) 

  3. Instagram (1 957 000 brukere) 

  4. LinkedIn (1 109 000 brukere) 

  5. Twitter (1 075 000 brukere) 

(kilde: Ipsos 1.kvartal 2017 

Det er ingen overraskelse av det er Facebook som er den kanalen de fleste av oss er på, men det er også interessant at kanaler slik som Snapchat har vokst seg så stort, og passert både LinkedIn og Instagram. 

Hvilke sosiale medier brukes til hva?

De forskjellige kanalene har noe til felles, de er sosiale plattformer, hvor man på en eller annen måte kan nå ut til andre mennesker på. Men innen markedsføring, og merkevarebygging kan man se på hvordan man kan benytte de forskjellige sosiale mediene for din bedrift, på forskjellige måter.

Facebook - ikke lenger bare for forbrukerne

Tidligere var Facebook en kanal som i størst grad var for forbrukerne, det vil si at det i hovedsak var privatpersoner der, man delte bilder, statuser og hygget seg med venner og bekjente. Nå har Facebook blitt en stor kanal også for bedrifter, og for merkevarebygging.  

Facebook tillater en litt uformell tone, og man ser gjerne at man når godt ut til både egne følgere - og potensielt nye, ved å ha mer personlige poster og innhold. Det kan eksempelvis være ved å trekke frem menneskene i bedriften; nyansatte, engasjement man gjør, nettverk og lignende.  

I USA viser undersøkelser at om lag 80% av alle brukerne benytter Facebook via mobil, det kan tenkes at disse tallene er godt overførbart til også Norge. Det betyr at man bør fokusere på å generere et innhold tilpasset mindre skjermer, spesielt dersom man benytter seg av video.  

Det er heller ingen hemmelighet at det er i Facebook-feeden det skjer. De fleste sitter i denne, og blar seg nedover. Via alogritmene til Facebook genereres det innholdet Facebook tror er mest interessant for den gitte brukeren. I tillegg til dette favoritiserer Facebook-feeden video, men den bør optimaliseres. 

Facebook er med andre ord en plattform hvor det er enkelt å nå ut til mange på, men for å nå nye følgere og interessenter er det viktig å ha en hyppighet på publiseringene. Fordi Facebook er mindre formell enn eksempelvis LinkedIn, kan man også ha mer humoristiske, personlige innlegg.

COLOURBOX15519827

LinkedIn - et nettverk for bedrifter 

Norge er et skikkelig LinkedIn-land, men det kan være kjekt å vite at i motsetning til Facebook, hvor brukerne er inne daglig, er bare 8% av de norske LinkedIn-brukerne inne daglig. 31 % er inne ukentlig, og de resterende månedlig, eller sjeldnere. 

LinkedIn er absolutt et sted å være for bedrifter som selger til andre bedrifter (B2B). Kanalen florerer av bedriftsrelatert innhold, og det er mye engasjement – dersom man selv også er aktiv. Det er dog et mindre marked for bedrifter som selger til kunde (B2C), og mange vil nok kanskje se på det som lite givende. Men det kan uansett være nyttig å ha ha en bedriftsprofil, og bruke LinkedIn eksempelvis når man skal ansette nye kolleger.  

Snapchat - del bilder og video rett til mottakeren

Flere norske bedrifter har valgt å satse på Snapchat det siste året. Vi har bedrifter som Gjensidige, vi har radiokanaler som NRKP3, og TV-program som God Morgen Norge. Også mindre bedrifter, eller kjente personer bruker Snapchat for å nå ut til følgere og markedsføre seg selv og sin merkevare.

Som bedrift på Snapchat er det viktig å tenke på hvem målgruppen din er, hovedgruppen av norske Snapchat-brukere er unge (18-29 år), og da er det viktig å tilpasse både tilærming (tone-of-voice), og kanskje tørre være litt mer fristilt fra det du vanligvis kommuniserer. Snapchat gir jo tilgang til både tegning, og emojis, så her kan man også tørre å være litt leken.

Instagram - med fokus på bilder og video

Instagram er stedet om man har mye bilder man ønsker å dele. Det er selvfølgelig en fordel at de er nogenlunde interessante, og av bedre kvalitet. Men det kan også være en måte å gjøre merkevaren din mer personlig, litt i lik grad slik som på Facebook. Som på Snapchat, har Instagram et relativt ungt publikum som størst del av sine brukere, så dersom dette er en del av målgruppen din – er Instagram veldig aktuelt. 

Twitter - for nyheter og hyppige oppdateringer

Twitter har de siste årene dabbet av, kanskje spesielt blant bedrifter. Det har endret seg til å bli en form for nyhetskanal, hvor vi finner både politiets oppdateringer, nyhetsmeldinger – og kjendiser. Det er en kanal som «krever» at man oppdaterer ofte, og med mindre man ikke har noe å si fra dag til dag, er kanskje ikke Twitter så verdifullt å bruke mye tid på. 

velge sosiale medier

Hvordan skal man velge, og hvor skal man begynne? 

Finn ut hvem som er målgruppen til din bedrift, hvem ønsker du å nå, hva ønsker du å dele? Oppsøk målgruppen din på kanalene de benytter, med innhold som er relevant for dem. Om du fortsatt er i tvil vil jeg uansett anbefale at man har en Facebook-side til din bedrift, og kanskje en LinkedIn-side om du driver med B2B. Mye ligger i bare det å begynne, det er viktig å være tilstede på sosiale medier. De fleste av oss i større eller mindre grad tilbringer tid der, enten det er ved frokostbordet, på jobb, på bussen, i sofaen på kvelden eller før man sovner.  

Kontakt oss

Storhamargata 44
2317 Hamar

4000 33 55

post@innit.no

Innit ASOrg.nr: 983 398 308 MVA

Navnet ditt

E-posten din

Telefonnummeret ditt

Din beskjed